Close X

Storytelling on steroids

Arjan zette naar aanleiding van de Web Summit in Lissabon de trends voor 2017 op een rij. Vandaag het 3e (en laatste) deel: storytelling on steroids. Wat is storytelling? Hoe kun je de verbinding maken met je doelgroep en hoe neem je je doelgroep mee tijdens de hele klantreis?

nieuwsbrief

Wat is storytelling on steroids?

Als er op de Web Summit één opvallende ontwikkeling te noemen is die er echt toe gaat doen in 2017, dan is dat wel storytelling. Storytelling is geen nieuw begrip, maar vaak nog ongrijpbaar. Ook voor professionals. Als je aan drie marketeers vraagt wat storytelling eigenlijk is krijg je hoogstwaarschijnlijk ook drie verschillende definities te horen. Het begrip is nu meestal nog een vaag modewoord om sales pitches kracht bij te zetten. Net als het begrip klantreis (customer journey) trouwens. Storytelling: het vertellen van verhalen om je publiek te boeien en te binden, is zo oud als de mensheid. Onze liefde voor een goed verhaal zit diep in onze genen. Maar door de nieuwe communicatiemogelijkheden komt ‘het verhaal’ in een stroomversnelling en daarmee dus ook de commerciële mogelijkheden.

Storytelling wordt ‘storytelling on steroids’. John Weich, de auteur van het gelijknamige marketingboek benoemt die ontwikkeling als volgt:

“The omniscient, addictive technologies have played a vital role in evolving the age-old idea of storytelling into something more truthful, more interactive, more immersive, more collaborative, more relevant and, almost always, more fun.” 

John Weich,  Storytelling on steroids.

Storytelling en klantreis

Een verhaallijn helpt je om informatie te ordenen, zorgt ervoor dat je betrokken blijft en dat je verbinding maakt. Oftewel: een goed verteld verhaal leidt tot waardevolle engagement. Raar? Nee hoor, denk aan een bioscoopfilm (2 uur), een boek (2 dagen), een videogame (2 weken) en een serie als ‘House of cards’ (3 jaar).

Engagement wordt nog groter als je storytelling richt op de doelgroep die voor een belangrijke beslissing staat. Als iemand bijvoorbeeld op zoek is naar een nieuw huis, kan er interesse ontstaan in storytelling over je nieuwbouwproject of een hypotheek. Hij of zij schrijft zich in voor de nieuwsbrief en wordt fan van de Facebookpagina. De storytelling sluit dan aan bij de klantreis. Is in die klantreis eenmaal de ‘verbinding’ gemaakt, dan kun je je doelgroep meenemen tot het einde van het verhaal.  Dus verkoop je in 2017 een product of dienst waarbij sprake is van een lange klantreis, dan is strategische storytelling een must.

Gary Vaynerchuk

De onbetwiste superster van de Web Summit was Gary Vaynerchuk. Deze selfmade marketinggoeroe en lifestyle coach trok volle zalen. Met zijn enigmatische persoonlijkheid wist hij zijn toehoorders te inspireren.

Hij heeft het vooral over kleine tot middelgrote ondernemingen met kleine marketingbudgetten. Zoveel mogelijk zelf doen is zijn motto. Zelf begon Vaynerchuk in 2010 met een videokanaal op YouTube om de wijnen van zijn online wijnwinkel te promoten. Promoten en niet verkopen. Hij ging gewoon aan de keukentafel zitten en proefde een paar wijnen. Daarbij vertelde hij een verhaal over de wijngaard. Storytelling dus, maar dan met een minibudget. Nadat zijn videokanaal wereldberoemd werd met een miljoenenpubliek, ging hij zich toeleggen op het delen van zijn ervaringen via webinars, lezingen en boeken.  Wat een Coca-Cola of KLM kunnen qua online marketing is fascinerend, maar wat heb je daaraan als je geen miljoenen kunt uitgeven? Vaynerchuk maakt het klein, begrijpbaar en uitvoerbaar.

Wat we van Gary Vaynerchuk kunnen leren? Ga aan storytelling doen en wees niet bang om daarbij te experimenteren. Leer van je fouten en zet door. Tot zover het verslag van de Web Summit conferentie. In 2017 gaat het dus om Video, Bots en Storytelling. Doe er nu al je voordeel mee!