ZEIST – Nederland beleeft op 20 oktober 2010 zijn eerste ’twitterbruiloft’. Daarbij krijgt het bruidspaar alles gratis aangeboden, van trouwjurk tot huwelijksreis, in ruil voor gratis reclame.
De gulle gevers zijn mensen die zich spontaan melden via sociaal netwerk en nieuwsmedium twitter. ‘Een wereldprimeur’ als we de bruid en bruidegom mogen geloven.
Een huwelijksceremonie in een romantisch kasteel, een feest voor duizend man met dertig artiesten, twee prachtige huwelijksreizen…voor René Hoksbergen (48) en Jannetta Dorsman (44) uit Zeist kan hun trouwdag al niet meer stuk. Temeer omdat dit grootse huwelijk hen geen cent kost. ,,Het is inderdaad onwaarschijnlijk wat er gebeurt,” zegt de aanstaande bruid. ,,We krijgen echt de gekste dingen aangeboden. Zelfs maatwerklingerie.”
Dorsman leerde haar aanstaande echtgenoot twaalf en een half jaar geleden kennen na haar scheiding. Zes jaar later kregen ze een relatie. Op 18 maart 2010 vroeg Hoksbergen haar ten huwelijk. Dat deed hij tijdens een netwerkbijeenkomst in Zeist met mensen die hij en zijn toekomstige vrouw slechts kenden via twitter. Ze twitterden elkaar het ja-woord.
Een vriendin vroeg haar of ze het goed vond dat de hele bruiloft bij elkaar getwitterd zou worden. Een paar dagen later waren de bruidstaart, weddingplanner en de eerste artiesten voor het feest al binnen, zegt ze. In ruil voor gratis reclame stelden de twitteraars hun goederen en diensten ter beschikking.
Daarna stroomden ook aanbiedingen binnen voor de trouwkaarten, de bruidsreportage, de trouwlocatie, het eten en drinken, het feest en de huwelijksreis.
Crowdsourcing at the next level.
Bron: AD.nl